Otvoreno pismo ministru nauke

Posmatrač

/ #462 Zašto je uvedena kategorizacija?

2012-11-13 18:12

Pravi razlog je stvaranje iluzije da se nešto radi na razvoju nauke, pa postoji opravdanje za postojanje raznih odbora, saveta i članova tih tela i organa... A članstvo nije baš volontersko!

Navodni razlog je ideja da se "ispravi nepravda" i napravi razlika između istraživača koji imaju rezultate i onih koji nemaju, a pripadaju istom zvanju, kao i da se finansijski motivišu oni sa nižim zvanjem, a sa više rezultata u odnosu na one sa višim zvanjem koji su neaktivni...

E sad, više rezultata (uglavnom publikovanih radova) znači i bolji plasman na čuvenoj Šangajskoj listi univerziteta (obratite pažnju: univerziteta, a ne instituta), a na to se "lože" rektori, dekani, političari, novinari..., ali ne i studenti. Na fakultete kod nas se studenti ne upisuju zbog ranga na toj listi ili što tu rade nobelovci, akademici, autori (pravih ili "fake") M21, nego iz mnogo pragmatičnijih razloga. I to je sve više karakteristično i za razvijeni svet.

Ako bi ovog momenta, nekim čudom, Univerzitet u BGD, na primer, došao u prvih deset na toj listi, da li bi se išta promenilo u statusu naše nauke u svetu? Ne bi!

Druga važna stvar: оnaj ko je smislio "А, B, Т" kategorizaciju pošao je od nepobitne činjenice da je finansijski motiv ispred želje za "naučnom slavom", "istraživačkom popularnošću" ili "razvojem". I bio je u pravu... Kao i studente koji se upisuju, baš briga "A1" istraživača da li je njegov univerzitet visoko na "listi", jer je taj "prestiž" sam sebi cilj i jer je njemu finansijski dobro u "A1" statusu.

I... šta je rezultat svega ovoga?

Dobar rezultat: ljudi su počeli masovno da publikuju.
Loš rezultat: prestali su da rade ono što u nauci mora da prethodi publikovanju - prestali su da se bave autentičnim istraživanjem i počeli da "foliraju".

E jedino to - povratak istraživanju bi, dugoročno, popravio status naše nauke u svetskim relacijama i doprinelo saradnji, razvoju, napretku i finansijskoj dobiti...

Sve ostalo (a dosta takvog je i ovde pisano) je međusobno nadmudrivanje, kolegijalna osveta, nelojalna konkurencija, bolesna ambicija ili patološka sujeta.